• Måttanpassat
  • Flexibelt
  • Prisvärt

Frågor? Kontakta oss

Din varukorg är tom!

Försäljnings- och leveransvillkor samt Integritetspolicy

   

Tillämplighet 

För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen, distansavtalslagen samt hemförsäljningslagen, vilket innebär att du som kund normalt har 14 dagars ångerrätt efter mottagandet av varan.  

Undantag av detta gäller dock skräddarsydda och måttanpassade varor som tillverkas efter beställning och enligt kundens specifika önskemål, det vill säga ångerrätten enligt konsumentköplagen, distansavtalslagen samt hemförsäljningslagen gäller ej måttanpassade produkter inköpta på www.glasbolaget.se 

Mer information om detta finns på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se eller www.hallakonsument.se 

 

Åldersgräns samt villkor för beställning 

Minderåriga, alltså personer under 18 år får inte köpa produkter och öppna konto hos Glasbolaget.se, utan målsmans skriftliga godkännande. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Glasbolaget.se lider ekonomisk skada, polisanmäls. 

 

Kontoregistrering 

Vid öppnande av konto hos Glasbolaget.se, gäller Köpevillkoren. Vid öppnande accepterar besökaren att Glasbolaget.se lagrar given information i enlighet med Personuppgiftslagen (PuL). Se punkt Personuppgiftslagen (PuL). 

 

Orderläggning 

Ordern är giltig först när du har accepterat köpevillkoren hos Glasbolaget.se och betalt dina varor via vår betalningssida. Du kan när som helst se de varor du lagt i varukorgen och priset på dem, innan du binder dig vid en order. Dvs, du kan avbryta köpet ända tills du har genomfört betalningen.   

När du har lagt en order hos Glasbolaget.se, kommer vårt system automatiskt att sända dig en orderbekräftelse via e-mail. Har du inte mottagit denna orderbekräftelse, är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-600 12 00 eller skicka oss ett e-postmeddelande på info@glasbolaget.se. Därefter behandlar Glasbolaget.se din order. Om det skulle vara några problem med din beställning så kontaktar Glasbolaget.se dig ionom kort.

 

Avslut av konto 

Vid eventuellt avslut av konto hos Glasbolaget.se, ska detta meddelas per e-mail till info@glasbolaget.se . Du är inte skyldig att ange orsak. 

 

IP-nummer 

Kundens IP-nummer (Internet Protocol-adress) registreras vid varje beställning. Falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.  

 

Priser 

Alla priser anges i svenska kronor (SEK). Du kan själv välja i butiken om du vill se priserna inklusive eller exklusive 25% svensk moms. Förinställt är dock inklusive moms. Detta för att kunden ska få så bra överblick över kostnaden för köpet som möjligt.   

 

Ändringar 

Glasbolaget.se är berättigade att när som helst och utan förvarning ändra priserna på varor och fraktkostnader. Dock är de priser som anges för varor och frakt vid tidpunkten för beställning, de priser som gäller. Prisändringar efter lagda beställningar kan ej åberopas. Glasbolaget.se förbehåller sig rätten till reservation för eventuella felaktigheter i priser och med reservation för innehåll på webbsidan och ändringar.  

 

Upphovsrätt 

Samtliga bilder, motiv, foton, teckningar, målningar, mönster som visas på www.glasbolaget.se hemsida skyddas av upphovsrätt. Inget bildmaterial får därför användas utan tillåtelse från Glasbolaget.se 

Gällande bildmaterial som skickas till oss för fotoglas eller printat glas, så tar vi inget ansvar om dessa bilder är upphovsrättsskyddade av tredje part. Glasbolaget.se kommer inte att sprida eller på annat sätt använda inskickade bilder utan kunds medgivande. 

 

Framställning 

Alla bilder, illustrationer, färger och foton kan ej garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet. Alla färger i samtliga motiv som visas i webbshopen hos Glasbolaget.se kan avvika något mot verkligheten. Detta ger ej anledning till reklamation eller återköp. 

 

Leverans 

Fraktkostnad för ditt köp ser du i din kundvagn när du angett leveransadress. 

Observera att du kommer att få gratis leverans om du har leveransadress i Stockholm eller handlar för över 8 000 Kr.  

Gällande leveranser till en ö utan bro eller färjeförbindelse som klarar en lastbil kan extra avgifter tillkomma. 

Glasbolaget.se levererar med egen glasbil inom Stockholm till hem- eller företagsadress. För övriga delar av landet används DHL. Beroende på storlek av gods skickas det antingen till utlämningsställe (matbutik, kiosk etc.) eller önskad leveransadress. 

Om kunden inte hämtar ut varan enligt överenskommelse eller vid leverans till kund inte tar emot varan på avtalad tid skall kund ersätta Glasbolaget.se för de tilläggskostnader som uppkommer.

 

Leveranstid 

Leveranstid tid är 2-6 veckor från beställningstillfället. Om leveranstiden skulle komma att avvika från standard leveranstid informeras kunden om detta så snart Glasbolaget.se får vetskap om detta. Leveranstid kan skilja sig beroende på säsong och produkt. 

 

Fraktskador 

Glasbolaget.se eftersträvar att skicka varorna så bra emballerat som möjligt. Vi kan dock inte garantera eventuella skador inte uppkommer på försändelserna. Försändelserna ska alltid kontrolleras vid mottagande av köparen/beställaren, och denne ska omgående (inom 48 timmar) reklamera skador till Glasbolaget.se. Om t ex emballaget är brutet eller synliga skadetecken finns på emballaget, och att produkten kan ha, eller har tagit skada vid transport, så ska du omedelbart anmäla detta till transportören samt ta bilder på detta innan du öppnar försändelsen.  

Glasbolaget.se ersätter trasiga produkter mot att mottagaren returnerar den trasiga produkten eller de delar som är trasiga. Alternativet är att mottagaren tar tydliga digitala bilder på den trasiga produkten eller de delar som är trasiga. Glasbolaget.se står för frakten och skickar en fraktsedel som skall sättas på returförsändelsen. Inga ersättningsprodukter skickas utan att detta godkänts av Glasbolaget.se. Trasiga produkter kan ej ersättas mot betalning. Försvunna försändelser ska meddelas Glasbolaget.se där reklamation görs mot transportbolaget. Spara alltid följesedeln tills att din retur är godkänd av Glasbolaget.se. 

Levereras dina varor via Glasbolagets glasbil, så ringer vi innan leverans, och du som kund ska vara på plats och ta emot och syna av varorna, samt kvittera dessa. Om varorna är stora och skrymmande bör du som kund förbereda en plats där glaset kan ställas av. Platsen ska vara säker så att skador inte kan uppkomma på varan. Dessa glas är ej emballerade. Observera att vi inte kan leverera med pall lyft om så behövs på ett ojämnt vägunderlag som sten, grus, gräs eller liknande. 

 

Annullering av lagd order 

För beställningar av unika beställningsvaror kan detta inte annulleras. Köparen binder sig att fullfölja köpet efter beställning, då startad produktion inte kan avbrytas. För lagervaror kan order annulleras om inte order har skickats. Vid eventuell retur gäller punkten Ångerrätt.  

 

Ångerrätt 

För produkter som är unika beställningsvaror gäller ej ångerrätt, bytesrätt eller öppet köp eftersom varorna inte kan återsäljas till annan part, då produkten är kundspecifik. 

För lagervaror gäller ångerrätten 14 dagar från mottagande av beställd vara enligt distansavtalslagen: Varorna ska skickas i orört och oskadat skick och paketeras enligt samma inkommande paketering. Köparen står för returkostnaderna. Innan ångerrätt tillämpas måste Glasbolaget.se kontaktas och godkänna returrätt. Kostnad för ursprungsfrakten kan ej återbetalas vid ångerrätt.  

 

Förbehåll 

Glasbolaget.se ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor. Glasbolaget.se bär inget direkt eller indirekt ansvar för skador som uppkommit i samband med upp och nermontering av våra produkter. Glasbolaget.se är ej ersättningsskyldiga för direkta eller indirekta kostnader som köpare/beställare kan ha gentemot sig själv eller andra parter. Glasbolaget.se tar inget ansvar för skador som kan uppstå på våra produkter i samband med kundens eller 3:e parts egen åverkan.  

Glasbolaget.se kompenserar inte kostnader för hantverkare, uthyrning av kranar, byggnadsställningar, dagsböter, rabatt eller tar på oss andra utgifter som följd av felleveranser, glas med fel eller andra brister. Det leveransdatum / leveranstid som Glasbolaget.se uppger på orderbekräftelsen är ett förväntat leveransdatum. Därför rekommenderar vi alltid, att du väntar med att anlita hantverkare tills du har tagit emot dina varor. Alternativt kan du ingå ett avtal med dina hantverkare om att du har rätt till att ändra tidpunkt och datum för när monteringen av varorna ska ske.  

Det kan också uppstå förseningar av leverans utav varusortiment från Glasbolaget.se på grund av fel i produktion, skada vid lagerhantering eller vid leverans. Detta kan förekomma med spröda material som bland annat glas, akryl och polykarbonat, då det finns risk för att dessa material spricker och / eller repas. Glasbolaget.se strävar dock alltid efter att få glas, plexiglas, polykarbonat och andra varor framställda och levererade så snabbt och säkert som möjligt.  

På produkter kan det i enstaka fall förekomma en mindre måttavvikelse. Det är ej skäl till reklamation om det är inom branschstandard. Glasbolaget.se följer gällande riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering som är utgivna av Svensk Planglasförening. 

 

Ansvar vid fel 

Om uppenbara fel i levererad produkt upptäcks efter leverans och innan produkten är monterad kan Glasbolaget.se ersätta felaktiga produkter mot att mottagaren returnerar den felaktiga produkten eller de delar som är felaktiga. Alternativet är att mottagaren tar tydliga digitala bilder på den felaktiga produkten eller de delar som är felaktiga. Inga ersättningsprodukter skickas utan att detta godkänts av Glasbolaget.se. Felaktiga produkter kan ej ersättas mot betalning. Uppenbara fel måste rapporteras till Glasbolaget.se inom 7 dagar från mottagandet av leverans. Glasbolaget.se ersätter aldrig felaktiga produkter om produkterna är uppmonterade.  

 

Felaktigheter i uppgifter 

Glasbolaget.se ansvarar ej för eventuella felaktigheter i uppgifter lämnade av beställaren. Kontrollera därför att beställningen är korrekt i samband med inskrivning av uppgifter, samt kontrollera det svarsmail som kommer till beställarens mailadress med kopia på beställningsuppgifterna.   

 

Ägandesrättförbehåll 

Alla varor förblir Glasbolaget.se egendom tills dess full betalning erlagts.  

 

Betalningsalternativ 

Betalning Privatkund 

Betalning för beställda varor sker online via Klarna med Visa eller MasterCard. Du kan även betala via Klarna med delbetalning, faktura eller direktbetalning via internetbank. 

Företag  

Företag som önskar handla av Glasbolaget.se via faktura kan göra detta genom Klarna, alternativt kontakta oss på info@glasbolaget.se 

 

Ändring och borttagning av personuppgifter samt dataportabilitet

På sätt och begränsat till vad som föreskrivs i lag kan du begära borttagning, rättelse eller ändring av dina personuppgifter, neka till behandling av dina personuppgifter, begränsa användning och utlämnande av personuppgifter, få överfört (porterat) de personuppgifter du lämnat till oss och återkalla eventuella samtycken till behandling av dina personuppgifter. Observera att i vissa fall kan vi inte ta bort dina personuppgifter utan att samtidigt ta bort ditt användarkonto. Det kan krävas att vi behåller en del av dina personuppgifter efter att du begärt borttagning för att uppfylla våra skyldigheter enligt lag eller avtal. Det kan också vara tillåtet enligt gällande lag att vi behåller vissa personuppgifter för att tillgodose våra affärsbehov. Vissa av våra webbplatser har en särskild funktion för att du själv ska kunna granska och redigera de personuppgifter som du lämnat oss. Lägg märke till att våra registrerade kunder måste kunna styrka sin identitet (till exempel inloggningsnamn/e-postadress, lösenord) innan de får tillgång till sin kontoinformation och kan göra ändringar. Detta hjälper oss att förhindra obehörig åtkomst till ditt konto. Observera att alla uppgifter som lämnas till oss behandlas i enlighet med gällande lagstiftning och i den utsträckning lagen tillåter. 

Vill du att vi ska lämna ut uppgifter till dig ur vårt register, krävs att du sänder in en undertecknad begäran till Glasbolaget.se. Kontakta oss först för mer information.  

Integritetspolicy 

Policy avseende integritet och marknadsföring hos Glasbolaget.se 

Allmänt 

Denna policy beskriver hur www.glasbolaget.se (Dreamworks Nordic AB, org. nr 559252-4291) nedan benämnd Glasbolaget.se, hanterar dina personuppgifter. Vi vill med denna Integritetspolicy visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning så att du kan känna dig trygg när du lämnar dina företags och personuppgifter till oss. 

Personuppgiftsansvarig 

Glasbolaget.se är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning. 

Insamling av information 

För att du ska kunna köpa våra varor eller tjänster, eller kontakta oss för service, support eller information måste vi samla in och behandla vissa personuppgifter. 

Vi samlar in information från dig när du beställer produkter eller tjänster via vår webbplats, kontaktar oss via kontaktformulär, eller när du anmäler dig till vårt nyhetsbrev. Den insamlade informationen vid beställning av produkter eller tjänster inkluderar ditt namn, din e-postadress, ditt telefonnummer, företagets organisationsnummer samt adressuppgifter till företaget. Vid anmälan till nyhetsbrev samt vid användande av kontaktformulär sparar vi din e-postadress samt namn om det är angivet. 

Användning av information 

Glasbolaget.se behandlar dina personuppgifter för olika ändamål. Huvudsakligen i syfte att, 

Fullgöra våra förpliktelser gentemot dig som kund, som genomförande av köp, leverans, fakturering och tillhandahållande av support. 

Möjliggöra allmän kundvård och kundservice, som för att besvara frågor kring produkter och tjänster samt rätta felaktiga uppgifter. 

Lämna driftinformation samt information per post, e-post, SMS/MMS samt telefon avseende Glasbolaget.se och utvalda samarbetspartners tjänster. 

Förbättra vårt kunderbjudande, till exempel utveckling av tjänster, produkter och funktioner. 

Förhindra bedrägerier och utföra riskhantering. 

Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar. 

Uppgifterna kan även utgöra underlag för marknads- och kundanalyser, marknadsundersökningar, statistik, affärsuppföljning samt affärs- och metodutveckling relaterat till köp av varor och tjänster. 

Laglig grund för insamlande av data 

Syfte 1: För att administrera, utveckla och leverera våra varor och tjänster samt tillhandahålla support 

Rättslig grund: Fullföljande av avtal om köp (försäljningsvillkor) och i förekommande fall fullföljande av avtal om abonnemang (abonnemangsvillkor) 

Vilka personuppgifter lagras: Namn på kontaktperson, företagsnamn, organisationsnummer samt adress, telefonnummer samt e-post. 

Lagringstid: Två år efter att du senast varit aktiv hos Glasbolaget.se, till exempel genom att handla eller kontakta vår kundtjänst 

Syfte 2: För att försäkra oss om att gällande svensk lagstiftning efterlevs, exempelvis bokföringslagen 

Rättslig grund: Förpliktelse enligt gällande lag 

Vilka personuppgifter lagras för detta ändamål: Namn på kontaktperson, företagsnamn, organisationsnummer samt adress, telefonnummer samt e-post. 

Lagringstid: Så länge vi är skyldiga att lagra uppgifterna enligt tillämplig lag 

Syfte 3: Driftinformation samt kommunikation kring Glasbolaget.se och våra samarbetspartners eller koncernbolags tjänster genom post, e-post, telefon och SMS/MMS 

Rättslig grund: Intresseavvägning 

Vilka personuppgifter lagras för detta ändamål: Namn på kontaktperson, företagsnamn, organisationsnummer samt adress, telefonnummer samt e-post. 

Lagringstid: Två år efter att du senast varit aktiv hos Glasbolaget.se, till exempel genom att använda våra tjänster eller kontakta vår kundtjänst 

Hur länge sparar vi uppgifter om dig? 

Dina personuppgifter sparas endast så länge som det finns ett behov av att spara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för i enlighet med denna Integritetspolicy. Glasbolaget.se kan komma att spara uppgifterna längre om det behövs för att följa svensk lagstiftning eller i förekommande fall för att bevaka rättsliga intressen. 

Utlämnande till tredje part 

Vi säljer, handlar, eller på annat sätt överför, inte personligt identifierbar information till utomstående parter. Som utomstående part räknas inte betrodd tredjepart som hjälper oss att driva vår webbplats (hostingleverantör) eller vårt företag (revisor & bokföringsbyrå) samt officiella samarbetspartners som exempelvis betalningsleverantörer, TA system samt affärssystem när det så behövs för att fullgöra ett beställt åtagande. 

Vi anser att det är nödvändigt att dela information i syfte att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder mot illegala aktiviteter, misstänkt bedrägeri, situationer som medför en potentiell risk för en persons fysiska säkerhet, brott mot våra användarvillkor eller andra tillfällen då lagen kräver så. 

Säkerhet & Informationsskydd 

Vi vidtar en rad olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Vi använder oss av krypteringsmetoder för att skydda känsliga uppgifter som överförs över internet. Endast medarbetare som ska uträtta ett specifikt jobb (t.ex. fakturering eller kundservice), får tillgång till personligt identifierbar information. De datorer/servrar som används för att lagra personligt identifierbar information finns i  därför avsedd samt säker miljö i Sverige. 

Använder vi oss av cookies? 

Ja. Våra cookies förbättrar tillgången till vår webbplats och identifierar återkommande besökare. Dessutom förbättrar våra cookies användarupplevelsen genom att spåra och målanpassa användarens intressen. Vår användning av cookies kopplas över huvud taget inte till personligt identifierbar information på vår webbplats. 

Avsluta prenumeration 

Vi använder den e-postadress du förser oss med för att skicka information och uppdateringar som angår din beställning, enstaka nyhetsbrev, relaterad produktinformation etc. Om du inte längre vill ta emot sådana meddelanden hittar du information om hur du avslutar prenumerationen i slutet av varje e-postmeddelande. 

Ändring av integritetspolicy 

Glasbolaget.se äger rätt att vid behov ändra och komplettera integritetspolicyn. 

Kontaktinformation 

Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om denna integritetspolicy, behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill begära ett registerutdrag. Vår kontaktinformation är info@glasbolaget.se 

Force majeure - Oförutsedda avbrott, hinder mm. 

Glasbolaget.se kan ej ställas till ansvar eller bli återbetalningsskyldig för beställda varor där försening orsakas av händelser och hinder utanför egen kontroll såsom eventuella driftsavbrott orsakade av sjukdom, datorfel, serverfel, maskinfel, programfel, linjefel, elavbrott eller andra åtgärder av restriktiv struktur, myndighetskontroll, force majeure, pandemi, krig etc. som tillfälligt hindrar fullgörande av beställd tjänst.  

 

Friskrivningsklausul 

Glasbolaget.se förbehåller sig rätten att ändra köpevillkoren utan annonsering. Uppdaterade köpevillkor ersätter tidigare köpevillkor, som ej kan åberopas. Glasolaget.se förbehåller sig rätten till reservation för eventuella felaktigheter i dessa villkor.  

 

Tvist 

Tvister med anledning av dessa villkor ska i första hand avgöras i samtal med Glasbolaget.se. Nås ingen lösning hänvisar vi i första hand till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). I sista hand avgörs eventuell tvist i svensk domstol. 

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen