• Måttanpassat
  • Flexibelt
  • Prisvärt

Frågor? Kontakta oss

Din varukorg är tom!

Glasbolaget uppmärksammas i media

Glasbolaget uppmärksammas i media

Färsk statistik visar att antalet nystartade e-handelsföretag i år har ökat med 16 procent jämfört med samma period förra året. Christian är en av dem som startade näthandel mitt under brinnande pandemi. ”Folk ställde in sina semestrar och började satsa på sina hem, här hade vi chansen”, säger han.

Det har varit en tung vår och sommar för stora delar av handeln, något som återspeglas i de siffror från Bisnode som visar antalet nystartade företag inom detaljhandeln. Totalt har det startats lika många företag under årets sju första månader jämfört med samma period under 2019.

Men skillnaderna är stora mellan fysisk- och e-handel. Nystartade e-handelsföretag har ökat med 16 procent medan nystartade fysiska handelsföretag har minskat med tolv procent.

”Handeln har en hög start up-frekvens men tyvärr har den också en hög konkursfrekvens”

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel

– Det här är en indikation på hur handeln mår i dag, det visar hur djup den här krisen är och hur ojämnt pandemin har slagit mot branschen, säger Mats Hedenström, Svensk Handels näringspolitiske chef.

Erik Jonsson, detaljhandelsanalytiker på HUI är inne på samma spår.

– Pandemin har gjort skiftet från butik till näthandel ännu mer tydligt, frågan är väl hur permanent det här kommer att bli. Det kommer att vara intressant att följa över tid. Handlar det om att företag som gått under ersatts av liknande bolag eller är det företag som hittat en nisch och står för en permanent förändring?

Ett företag som startade i våras och som har hittat sin nisch är Glasbolaget.se som säljer skräddarsydda bygglas på nätet.

– När corona slog till i februari trodde jag att allt skulle stanna. Men sen fick jag höra från kontakter inom glasbranschen att ordrarna bara ökade och ökade, folk ställde in sina semestrar och satsade på att vara hemma. Då bestämde vi oss för att starta företaget – det var i mars, säger Christian, ägare av Glasbolaget.se.

Att det var e-handel som var rätt väg att gå var ingen större fråga för Glasbolaget.se

– 90 procent av det vi säljer är skräddarsydda lösningar som kommer in till lagret och ganska omgående levereras till kund, då behövs ingen butik, åtminstone inte i nuläget.

Patrick Krassén, skattepolitisk expert på Företagarna, pekar på att det finns ett samband mellan ökad arbetslöshet och ökat nyföretagande. Detta i kombination med att det har blivit enklare att starta företag i Sverige, speciellt näthandel, kan förklara e-handelns ökning.

”Vi kommer också få se en konsolidering av de här företagen.”

Patrick Krassén, skattepolitisk expert på Företagarna

– Många har uppenbarligen tagit chansen att starta företag – kanske har de blivit permitterade eller uppsagda i kölvattnet av coronapandemin och då startat ett företag som en säkerhetsåtgärd inför framtiden. Flera av de nystartade e-handelsföretagen är säkert också kopplade till redan etablerad fysisk handel som börjat med e-handel i takt med att kundströmmarna till butiken sinat under våren.

Men hur långvariga de nystartade e-handelsbolagen kommer att bli är svårt att svara på.

– Handeln har en hög start up-frekvens men tyvärr har den också en hög konkursfrekvens och det kommer vara viktigt att få igång även de fysiska butikerna i takt med att den här krisen ebbar ut, säger Mats Hedenström.

Patrick Krassén tror inte heller att de flesta av de nystartade företagen kommer att bli så långvariga.

– Är man permitterad och har startat ett bolag som en säkerhet i fall man blir av med sin anställning är det inte säkert att man fortsätter driva det företaget när permitteringen tar slut. Vi kommer också få se en konsolidering av de här företagen där en del av dem kommer att läggas ner eller köpas upp av andra mer etablerade företag.

Men för Christian och Glasbolaget.se går än så länge allt enligt plan och till viss mån över förväntan.

– Det är många företag som hör av sig, det var en marknad vi inte hade räknat med, vi trodde att de flesta av våra kunder skulle vara privatpersoner.

PUBLICERAD 2020-08-13 09:41 TEXT: ANDREAS HENEBORN

Artikeln finnas att läsa på https://www.market.se/premium/stora-klyftan-nyforetagandet-bade-okar-och-minskar-i-detaljhandeln


2020-08-13

Produkten har blivit tillagd i varukorgen